13. De tweede week in Palfrugell

13. De tweede week in Palafrugell. We vinden het fijn hier in deze streek van Spanje. Op de landkaart ligt het net onder de Pyreneeën, in een raar uitstekend puntje van Spanje. Je kunt vanaf camping mooi en veilig fietsen. En de leuke stadjes zijn niet ver weg. Op zo'n 5 km. afstand ligt er een snoepje van een strandje. Bij camping Benelux, jawel al van de 60-er jaren, naar links. Een mini baai, met o zo helder water. En dan er alleen met zijn tweeën van kunnen genieten. Wat heerlijk. De andere kant op ligt Pals, een oorspronkelijk M.E. stadje, dat helemaal is gerestaureerd. Een soort mini Carcassonne. Zo leuk en op de fiets door het binnenland bereikbaar. Het zijn stuk voor stuk cadeautjes om te zien. Je moet er alleen wel even voor klimmen en dalen. Vandaag horen we dat er een achternichtje bij Tim en Pauline is geboren. 'Vana', roos in het Spaans, is een gezonde dochter. Gefeliciteerd en veel geluk samen. Morgen gaat Yvonne mee naar een Xina winkel. Lekker snuffelen.

BYe

12. Plakken in Palagrugel.

12. Plakken in Palafrugel. We zijn inmiddels een week in Spanje. Het weer is nog niet echt Spaans, volgens de kenners. Maar wij hebben het naar ons zin. Soms de hele dag zon en soms wat bewolking en soms het een afgewisseld met het ander. Het moet nog beter worden. We kunnen hier goed fietsen op speciaal voor de toeristen aangelegde fietspaden door het platteland. Zo peddelen we naar de stad voor boodschappen en op zondag naar de grote markt, met kleding en groenten. Lekker slenteren en kijken. Boudewijn heeft weer twee Spaanse t-shirts gescoord, bij de kraam van vorig jaar. En Yvonne is een pareo rijker, om een leuke hes van te maken. Daarna echte koffie drinken op het plein, bij het café waar de Spanjaarden ook komen. Het is leuk hier en we hebben besloten om er een week aan vast te plakken. Het internet is goed, een prima zwembad en 's morgens vers brood. Dat is meer dan voldoende. We kunnen ook eten in een restaurantje en er naast is een winkeltje met het noodzakelijkste. De brandstof is wel weer voorradig in Frankrijk, maar het weer is nog niet alles. Dus blijven we nog maar even hier.

11. Spanje

11. Spanje. We vertrekken inderdaad naar Spanje. Dat is zo heerlijk van de camper, in een half uur zijn we weg als we dat willen. Frankrijk heeft te kampen met dieseltekort i.v.m de staking bij de raffinaderijen. Dat gaan we merken, want bij verschillende pompen is er geen diesel verkrijgbaar. De derde pomp geeft ons zoveel we willen. Overigens rijden we nooit de tank helemaal leeg. Na een halve tank vullen we weer bij. De staking begon al toen we in Le Havre waren, met de blokkade van de bruggen. Alleen heb je de reden, als vakantieganger, meestal niet door. Het is serieuze business, want alle raffinaderijen liggen plat. Wij kunnen gelukkig, als het moet, met een volle tank Spaanse diesel, Italië bereiken en dan via Zwitserland en Duitsland thuis komen. We gaan er maar vanuit dat dat niet nodig is. Op dit moment staan we op een camping in Palafrugell, in de buurt van Girona, nog boven Barcelona. We zijn hier vorig jaar ook een week geweest en naar genoegen, daarom zijn we hier weer. Toen we gisteren aankwamen, werden we begroet met 'dag meneer Hulsman'. Hè? De computer gaf via het kenteken van de camper, onze gegevens weer. Het klonk heel charmant en gastvrij. Voor Spaanse begrippen is het hier nog fris, maar zolang het zonnetje schijnt en het 22 graden is, zijn we dik tevreden.

BYe

10. Mooi weer.

10. Mooi weer. De dagen erna schijnt de zon, met af en toe een wolk. De ene keer komt de wind van zee en als het warmer is, hebben we landwind. Van een warm zonnetje krijg je nooit genoeg. Nog maar eens zo'n heerlijke strandwandeling maken. Joris mag hier wèl mee het strand op. Verderop, bij andere dorpjes niet. We zitten hier dus goed. De camping af, een privépad aflopen en we staan op een weids strand. Het is rustig, waar we ook komen. Niet te, maar heel duidelijk nog geen hoogseizoen. Onze fietsen zijn meegegaan en we stappen op voor een tochtje naar St. Pierre la Mer - Narbonne Plage - Gruissan v.v. In St. Pierre la Mer eerst een echte kop koffie bij een goed café met internet. Vooruit, we nemen nóg een café Americain, Mmh. Alle mail doorgelezen en met Renée bijgekletst en 'reismee' eindelijk verstuurd. Op onze camping is internet nl. achterlijk duur, te duur. De volgende stop is in Narbonne Plage voor een frietje aan het strand en in Gruissan drinken we onze eigen thee, met uitzicht op een jachthaven vol catamarans. Terug fietsen weer langs de mooie boulevards. Auto's en fietsers zijn goed gescheiden, heel veilig voor beide. Het is heerlijk zonnig weer, met weinig wind. Kortom een leuke tocht, van 40 km., langs vakantiedorpen vol appartementen, die nu zonder bewoners zijn. Alles is echt op toeristen gericht, die nog in grote getale moeten komen. Met zulk weer en het aantal mensen zouden we best willen overwinteren. maar dat is voor hier een utopie. Vandaag (woensdag 25 mei) is een grijze dag, hetgeen voorspeld is. We horen dat er een staking is in Frankrijk waardoor de diesel slecht of niet verkrijgbaar is. In ieder geval kunnen we, indien nodig, met een volle tank vanuit Spanje Italië bereiken. Dat is een rustig idee. Maar we hopen natuurlijk dat een en ander snel over is, want winkelbevoorrading wordt ook beperkter door een brandstofstaking. Voorlopig hebben we van alles nog voldoende. Misschien gaan we vandaag wel naar Spanje.

9. Een nieuwe reisdag.

9.Een nieuwe reisdag.

Op naar Spanje of toch maar niet? Boudewijn oppert om in Zuid-Frankrijk te blijven. Via de architectuur-brug in Millau, net een schip met veel zeilen, rijden door naar Narbonne-Plage. De TomTom brengt ons via de kortste weg naar de door ons uitgezochte camping. Met als gevolg dat Boudewijn zijn best moet doen om de gaten in de weg te ontwijken. Dat lukt hem goed. We passeren een zout binnenmeer vol met flamingo's, zeker wel 100! Ze zijn lichtroze van de garnaaltjes. Dit is de kleine Camarque. Onze camping ligt hier ook. We komen aan met heerlijke zonneschijn. Dat blijft zo twee dagen. Lekker zwemmen in een van de zwembaden en banjeren langs het strand van de Mediterrannee, zo blauw, zo blauw. Vandaag maar even een wasje doen, tenminste dat doet Boudewijn. De hand/ pols van Yvonne doet erg zeer. Waarvan? Geen idee, maar wel even ontzien. Het is lekker drogend weer met deze zon en wind. We hebben tussen 22 en 25 graden. De plek die door ons is uitgezocht heeft zon en schaduw van de olijfbomen. De bomen zitten nog vol bloemetje en je hoort de bijen gonzen. Zondag de 22e mei, krijgen we heel ander weer. Niet koud, maar wel erg bewolkt, met af en toe een bui. Als het 's middags droog is, gaan weer naar het strand. Jutten naar zeeglas en mooie schelpen. De Middellandse zee heeft vandaag de kleur van de Noordzee: grijs. We wandelen mooi tussen de buien door. Helaas, we krijgen toch water op

8. Reisdag.

8. Reisdag. Het regent de hele dag, deze woensdag. Een prima reisdag dus. Zelfs met hagel tussen de hoosbuien door. Gelukkig staan we dan net even stil bij een pompstation. We rijden daarna lang door en slapen in Boulleret, een klein plaatsje in de buurt van Cosne-Cours sur Loire. In het dorp is een prachtige plek voor 3 campers, sani-gelegenheid en een keurig openbaar toilet. Er is echt werk van gemaakt. Bovendien zijn er een bakker, een slager en twee hotels. De bakker krijgt de volgende morgen bezoek van Boudewijn. Als ontbijt eten we heel lekker stokbrood, knapperig van buiten en zacht van binnen. Vandaag schijnt de zon weer. De wereld ziet er dan toch veel leuker uit. Na Clermont Ferrand rijden we op de A75. Dat is een hele mooie tolvrije snelweg naar het zuiden van Frankrijk. Er is veel te zien. Ook komen we weer langs het 'viaduct de Garabit', de spoorbrug gebouwd door monsieur Eiffel in Cezanne-rood geschilderd. Het blijft een prachtig reuze meccano bouwwerk. Niet veel verder gaan we de snelweg af voor de nacht in het M.E. dorp Le Malzieu. Inmiddels bekend voor ons, want we komen er voor de derde keer. Het is net weer droog als we geïnstalleerd zijn en we gaan onze nieuwe boule ballen uitproberen. Vanmiddag gekocht, want onze andere liggen thuis. Ons spel kunnen we niet af maken, want het gaat weer spetteren. Na het eten lopen we nog een droog rondje door de oude binnenstad. Goed voor de spijsvertering.

BYe.

7. Hobbelig naar Honfleur

7.Hobbelig naar Honfleur.

Vlak bij onze vorige camping is een mooi uitzichtpunt bij de krijtrotsen en een populaire camperplek. Inderdaad mooi, maar winderig aan deze schone kust. Via Le Havre willen we over de tolbrug 'Le pont du Normandie' naar Honfleur. We rijden via de kust met kiezelstrand, Le Havre binnen. Lunchtijd en zon: we parkeren en we stappen uit. Tot onze verbazing kun je gratis parkeren. We lunchen met mooi uitzicht op strandhuisjes, sporters, blote dames en durfals in de zee. Lekker struinen over de kiezels en we vinden veel zeeglas. Dat gaat mee naar Alphen. Op naar Honfleur, nou ja, met een grote omweg. Er wordt gestaakt in de havens en daarom zijn 'le pont du Normandie' en de brug verderop geblokkeerd. We kunnen niet over de Seine en moeten zo'n 120 km omrijden. De camperplaats in Honfleur vinden we niet leuk, daarom rijden we door naar een camping in Honfleur-Equemauville 4 km zuidelijker. Een prachtig verzorgde 5* camping met gratis WiFi voor €16,80 per nacht. Wat een verschil met de vorige eenvoudige camping. Daar betaalden we meer, extra voor het afval en er was gratis geen wifi. Helaas werkt het weer niet mee en voorlopig blijft dat zo. We zijn het zat en vertrekken richting Spanje. Daar is het 20 + gr. en daar houden we van. Jammer van Bretagne. Dat wordt bewaard voor een andere keer. Misschien is mei wel te vroeg voor Frankrijk.

BYe.

6. Richting Dieppe.

Wat een boel paarden zijn hier in Touqet. De camperplaats is op P3 van het hippisch centrum. Zo zien we een wedstrijd harddraverij, met sulkies. Wat een gedoe er omheen. Voor je hobby moet je wel wat over hebben. Tegenwoordig worden de paarden ook in een soort camper vervoerd en het draverijkarretje hangt achterop. Sommige knollen vinden binnen staan niet leuk en bonken zo hard, dat de camper flink heen en weer schudt. In de verte horen we harde knallen. Daar wordt op kleiduiven geschoten. De kleiduiven zijn tegenwoordig plastic propellers, die uit een automaat worden afgeschoten. Het zijn vooral oude mannen die oefenen en flink raak schieten. Interessant om van dichtbij te kunnen zien. Alleen Joris vindt dit geknal maar niks en is blij als we terug naar de camper lopen. De volgende ochtend, tweede pinksterdag, vertrekken we laat. Het is nogal bewolkt weer, met af en toe een spatter. Prima om verder te rijden. Bij een MacDonalds internetten we even. Geen bericht van het thuisfront, dus goed bericht. Af en toe breekt de zon door, maar het blijft fris. In de buurt van Dieppe zijn we het rijden zat en zoeken een camping op. Eentje uit de ACSI-gids. Die staat ook al in de TomTom. Handig! Alleen is de TomTom eigenwijs en stuurt ons een doodlopende, steeds smaller wordende weg een berg op en eindigt in een boeren pad. Draaien? Vergeet het maar. Achteruit! Met Yvonne als navigator. Het lukt als altijd weer, Yes! De camping, la Source, ligt aan een riviertje dat naar zee stroomt. Af en toe komt er een race-eend voorbij, of gakkende ganzen. Er schijnt ook forel in te zitten. Boudewijn probeert zijn Zweedse vliegvishengel uit. Gelukkig hebben we al eten in huis.