bye2017.reismee.nl

Härnosand

Härnösand Voor we vertrekken gaan we eerst het dorpje Hölick, op het schiereiland Hornslandet bekijken. Het is vooral een vakantieplaats, waar mensen die van vissen en varen houden een stuga (vakantiehuis) hebben. Het ligt er allemaal schattig bij, deze rode houten huizen op palen, met een botenhuis eronder, en een café annex restaurant erbij aan de haven. Natuurlijk heeft dit dorp ook een houten kerk uit 1929, met een modelscheepje aan het plafond. Buiten hangt een collectebus, met slot, onder een afdakje met kruis. Het hele dorp stamt uit 1928/1929. Er zijn nog meer huizen op het vasteland, gebouwd op de rotsbodem. Voor ons ziet het er zeer lieflijk uit, maar in de winter is het er wel anders. We trekken verder via de Kustvägen, dat is een mooie route die loopt van Játtendal tot Fläsian. We genieten zeer van dit Zweedse platteland, met smalle wegen. Tussendoor doen we boodschappen bij de ICA, de Zweeds AH. De eigenaren zijn 65 en 70+. Het gebouw ziet er niet uit als een winkel voor Hollandse begrippen. Eerder een magazijn van hout, maar alles wat je nodig hebt is te koop. Sowieso zien winkels in dorpen of kleine steden er anders uit dan in Nederland. Het lijken eerder woonhuizen. De grote etalageramen en winkelpuien kennen ze hier niet. Dat zal ook wel met de winterse kou te maken hebben. Je komt leuke plaatsnamen tegen: Hårte en Gnarp. In Moningsand lunchen we met uitzicht op een kleine baai met strand. De (weekend)bewoners spreken ons vriendelijk aan en we zijn welkom. Daar willen we ook wel een stuga hebben, maar ja de afstand! Bij Galtsström bezoeken we oude 'hoogovens' uit 1695. Alles is gratis open voor publiek, af en toe niet altijd veilig. Maar we gebruiken ons gezonde verstand en genieten van dit stukje oude industriële cultuur. De nacht brengen we door in Härnösand, bij de haven. Een mooi parkeerterrein met bankjes in de zon, bij jeu-de-boule banen. Overigens kunnen we ook op de Bye-camping staan, maar dat ligt nog te ver voor Härnösand. BYe