bye2017.reismee.nl

16. Panne

16. Panne. Na drie weken is het wel eens tijd om een andere plek op te zoeken. Het is nog steeds mooi weer, maar we willen ook wel weer eens iets anders zien. Een campinggast adviseert ons om naar Tavertet in de Pyreneeën te gaan. Dat doen we, maar eerst bezoeken we in Pubol het kasteel van Gala, de vrouw van Dali, de schilder. Een mooi huis, met gekke schilderingen en beelden. Op één deur zijn de radiatoren van de verwarming geschilderd, als een fijnschildering. En achter het paneel zitten de.....radiatoren. Het lijkt ons wel een mooi huis om in te wonen, dit M.E. kasteeltje, met een mengeling van Gala en Dali. In een andere kamer ligt een doos met verzilverde afgehakte vingers. Het een schaakspel, opgeborgen als een luxe bestekcassette. Heeft hij misschien Roald Dahl gelezen? Het is wel een beetje luguber. In een kelderruimte staan jurken van Dior e.a. ontwerpers, die Gala heeft gedragen, tentoongesteld. Dali was echt bizar. Ook de tuin heeft beelden, zoals olifanten op hoge poten, verscholen in het groen. Alles is kleinschalig, maar heel bijzonder om te kunnen zien. Hierna eten we wat op de strak, maar mooi ingerichte parkeerplaats. Net nieuw en betaald met Europees geld. Op naar Tavertet. Daarvoor moeten we als laatste stuk 17 km slingerend op een smalle weg door de bergen. Het is gelukkig niet druk. We horen een raar schurend geluid, alsof we een grote tak mee nemen onder de auto. Even later is het weer weg. Als we het dorpje van 32 inwoners binnenkomen kiezen we voor een grote parkeerplaats: kosten €1,00. Nee daar mogen we niet blijven! Een struise Spaanse maakt ons dat duidelijk, door alleen maar Spaans te ratelen. Wat dan wel? Ze begrijpt van Yvonne dat we de nacht willen blijven, betaalt onze euro en rijdt ons voor naar de camperplek. Ze valt toch nog mee. We komen op een prachtige camperplaats, met alles erop en eraan en keurig! €10,00 contant én gepast afrekenen. De omgeving is schitterend, canyons en weidse uitzichten. Dit gebied is alleen bekend bij Spanjaarden uit Barcelona, die er vaak een zomerhuis hebben. We besluiten er nog een nacht aan vast te plakken om de omgeving wat beter te bekijken. Voor het uitzicht draait Boudewijn de camper. Yvonne hoort een raar geluid. Motorkap open en kijken. De aandrijfriem van de airco is vastgelopen en in draden gescheurd en zit overal tussen. Gelukkig heeft Boudewijn verstand van motoren. Alle rommel er tussen uit en dan maar zonder airco verder. Vriendelijke Spanjaarden kwamen vragen of we hulp nodig hebben. Maar we fixen het samen. De motor loopt weer met het vertrouwde geluid. Daarna maken we een korte wandeling met de kaart die we in het kleine winkeltje in het dorp hebben gekregen. Wauw wat een panorama's! De zon schijnt ook hier en we lezen wat op het bankje bij onze camper.

BYe