bye2017.reismee.nl

27. Xábia/Javea.

27. Xábia / Javea.

Na vertrek uit Valencia rijden we zo'n 110 km. langs de kust. Af en toe slaan we even af en komen we in authentieke dorpjes terecht, zo'n plaatsje waar ze het toerisme wel promoten, maar waar het ook nog zo heerlijk rommelig is. El Palmar is er zo een. Gelegen aan een groot binnenmeer in Parc Natural l'Albufera. Er loopt één doodlopende weg, met smalle bruggen naar toe. Vele borden nodigen ons uit, om een tochtje met een 'barca' te maken. Het is al behoorlijk warm, daarom lijkt het Yvonne niet zo'n goed idee. We willen wel naar Cap de Sant Antoni. Uiteraard gaan we slingerend omhoog en worden beloond met een prachtig uitzicht op de baai van Xábia. Zon, blauwe zee, bootjes, hoge bergen en een stadje. Na vele leuke plaatsjes zijn we het rijden alweer zat, de temperatuur is inmiddels ook alweer 30 graden. Even de ACSI-gids raadplegen, er zijn hier zelfs 2 campings met ACSI-korting. El Naranja, de sinaasappel, keuren we af vanwege te weinig schaduw. We gaan verblijven op camping Javea, tussen de sinaasappelplantages. We staan op een echte Spaanse camping: een grote parkeerplek met grind, een zonneafdak en hebben een boom die schaduw geeft. Dat is het koelste, schaduw van een boom. Er is een heel groot zwembad, afmeting wedstrijdbad, met lauw badwater. Maar toch wel lekker. Daar om heen staan hele hoge palmbomen en het is verder mooi aangelegd met ligstoelen en kunstgras Een badmeester is er ook bij, die volgens mij de hele dag met zijn telefoon kan spelen. De camping ligt 10 minuten vanaf de stad en het strand. Het ziet er allemaal nog onbedorven uit. Er zijn wel toeristen, maar ook Spanjaarden aan het strand. En het water ....... azuurblauw en heerlijk fris. Wat is dit geweldig. Het strand bestaat uit pebbels, ronde steentjes en Yvonne vindt ook hier zeeglas. Leuke bezigheid, i.p.v. bakken op het strand. Joris hebben we in de camper gelaten, omdat het nog koel is. Gelukkig is er deze zondag wel een mini-mercado open en kunnen we vers brood kopen. Boudewijn probeert de smaak van een sinaasappel van een van de bomen op de camping. Waarom hangen er toch nog zoveel aan? Juist, omdat ze niet te eten zijn!
BYe

Miranda

Zijn het bittere sinaasappels? Die zijn inderdaad niet te eten, maar je schijnt er wel heerlijke marmelade van te kunnen maken.