bye2017.reismee.nl

21. Salamanca.

21. Salamanca.

In Salamanca vinden we een goede parkeerplek voor de camper bij een kerk. Het is aan de andere kant van de rivier, die ons van het oude centrum scheidt. Na ongeveer 1 km. lopen, staan we er midden in. Onder tussen heeft Yvonne in een klein winkeltje vers brood gekocht. Dat eten we later op, zittend op een bankje op het Plaza Mayor.
Dat plein lijkt op het San Marcoplein in Venetië, vinden we. Een groot carré met hoge bebouwing, mooi versierd met beelden en sierhekwerk en winkels en restaurants eronder. Rondom zijn er terrassen, met ook voor ons een café americano. Het is er druk, met een gezellig geroezemoes. Slingerend door de straatjes, ook allemaal oud, komen we bij de universiteit, met zijn prachtig bewerkte gevel uit. Vlak daarbij staat de kathedraal van Salamanca. Wat een weelde. We bekijken deze vooral van buiten, want tegen de kathedraal van Burgos kan bijna niets meer op. Terug lopen we over de Romeinse brug en scharrelen we wat langs de zanderige oever van de rivier Tormes. Ook hier is een brede stroomversnelling in de rivier gemaakt voor de oude water molen. Er staan mooie smeedgietwerk bankjes langs de kant. En bloemen: rood, geel en blauw. Na de stad rijden we nog 6 km. Naar camping Don Quijote. Daar staan we met een beetje zon en een beetje schaduw. Een camping is toch rustiger, dan een camperplek. Yvonne slaapt hier heerlijk bij.
BYe