bye2017.reismee.nl

15. Lourdes.

15. Lourdes.

1 kilometer vanaf het beroemde centrum is de camping 'Le vieux berger' (De oude herder) met camperplaatsen, waar we overnachten. Deze ochtend gaan we lopend naar beneden. Het is bewolkt, maar droog en zo blijft het de hele dag. Prima om een stad te bezoeken. Een trui is genoeg, maar we nemen onze regenjas wel mee. Het is vrij rustig als we afdalen, maar in de buurt van het het religieuze centrum, wordt het wel drukker. Er zijn veel militairen uit allerlei landen dit hemelvaartweekeinde, wel 13.000. Die zijn hier ieder jaar. Ze maken muziek op verschillende plaatsen in de stad en we zien twee Italiaanse vrouwelijke militairen, die twee Franse militairen ten dans vragen. Een vrolijke boel. Vlakbij het religieuze park zijn de straatjes goed voorzien van souvenirs, kitsch en restaurantjes. We kiezen voor een drie-gangen warme lunch en een biertje. In het religieuze park mag Joris niet naar binnen. Dus gaan we om en om het een en ander bekijken. Ook hier zijn de internationale groepen militairen, met familie goed vertegenwoordigd. Er wordt gezongen voor de basiliek. Een imposant gehoor uit zoveel monden. Er is heel veel bewaking, ook militairen met uzi's. Dat voelt in het begin niet zo prettig. Het schijnt dat dit dit jaar voor het eerst zo is. Het zal wel met de dreiging van IS te maken hebben. In het park kun je het beroemde Lourdeswater tappen. Marion, het komt eraan! Yvonne neemt een klein flesje mee, maar er zijn er die met 5 jerrycans van 10 liter lopen te sjouwen. De containers zijn hier van mini tot maxi allemaal te koop buiten het park. Want in het park mag niets verkocht worden en zijn geen eetgelegenheden. Dat houdt het redelijk puur. Maar groots opgezet is het natuurlijk wel. Dit alles tere van het herderinnetje Bernadette, die Maria in een grot zag verschijnen. In de namiddag maken we een ceremonie voor alle omgekomen militairen mee. Er zijn hotemetoten uit alle landen bij aanwezig, militairen en geestelijken. Ik sta naast een Nederlandse gele rijder. Hij is deelnemer aan het weekeinde en legt me het een en ander uit. Hij is er trots op dat hij commandant was bij de 101 saluutschoten ter gelegenheid van de geboorte van Willem-Alexander. We zien nog veel meer mooie kostuums en deze mannen laten zich gaarne fotograferen. Al met al zijn we heel wat uurtjes in de stad. Terug in de camper lezen we dat de hond van Renée en Boaz is aangereden en geopereerd moet worden. We duimen dat het allemaal goed komt met Guus.
BYe

Marjolijn en Bart

Wat een prachtig verhaal
En er klinkt zoveel genieten
In door
Dat doen jullie goed TOP