bye2017.reismee.nl

Östavall 2

Östavall 2 Helemaal in the middle of nowhere staan we niet. Er rijden af en toe lange treinen aan de overkant over de bergen. Dat is niet hinderlijk. Boudewijn gaat zwemmen in de rivier. Het water is 18 graden en hij voelt zich als een vis in het water. Daarna gaat hij fikkie stoken. Eerst wat oldman's beard, een soort langharig mos, dan wat takjes en dan de kant en klaar gekliefde stammetjes er op. Lekker warm van voren en koud van achteren. Het is het ultieme Zweden gevoel. Joris fungeert als waakhond en slaat aan als er mensen of honden langs komen. Braaf beest. De volgende ochtend komt na een grijze lucht de zon weer tevoorschijn. De bomen krijgen al mooie herfstkleuren. Boudewijn duikt weer het water in, stoer hoor. Yvonne neemt de warme douche in de camper, heerlijk. We proberen naar de waterval te lopen, maar dat lukt niet. Er is hier toch iets van industrie of houttransport geweest. Er zijn randen van beton en ijzeren rails die het water inlopen. De niet al te brede weg leidt ons langs bossen en meren. Wat een kleur: bomen in tinten groen, blauwe lucht en water en goudkleurig riet. Plaatjes van een kalender! In Ljusnan zien we een mooie klokkentoren met houten dakpannen, bij een kerk. We stoppen om een en ander te bekijken. Via het rondom gelegen kerkhof komen we bij de kerk, die open is. Er staat op de deur dat we welkom zijn om de kerk te bezoeken. Het interieur is mooi, fresco versieringen op de pilaren en aan het plafond. Achter het altaar zien we een goudkleurig retabel. Ineens ontdekken we dat we niet alleen zijn: er staat een doodskist vooraan in de kerk. Een beetje giechelig verlaten we de kerk, vlak voor dat de uitvaartdienst gaat beginnen. We lunchen in de zon op z'n Zweeds met een grillkörv, een Zweeds worstje met een broodje, gekocht bij de benzinepomp. Een beker verse koffie erbij smaakt prima. Ons uitzicht is op de dames van de plaatselijke golfclub, het duurt wel even voor ze klaar zijn om te gaan spelen. Eén tante met rood gehakte slippers, heeft een golfkarretje, maar kan er niet mee rijden. Onze stop is in Bollnäs. Bij mAx kunnen we even internetten. Er na rijden we door naar Edsbyn voor de nacht, een plek met bankjes naast de sporthal.