bye2017.reismee.nl

Swartvik en Östvall

Svartvik en Östavall. Ook vandaag rijden we zuidwaarts. Bij Svartvik schijn je LPG te kunnen tanken. We koken en koelen erop, dus we willen de speciale tank graag gevuld hebben. LPG is in Zweden moeilijk verkrijgbaar en je moet er vaak flink voor omrijden. Helaas, het lukt niet. We ontmoeten wel een blonde Hollandse, die er sinds 11/2 jaar met haar gezin woont. Ze stopte om ons te vragen of ze ons kan helpen. Heel aardig. We rijden terug naar Sundsvall en stoppen nog in Svarvik, op een recreatiepark, gewijd aan de industrie die hier is geweest. Mooi opgezet, met een grote stoomlocomotief, die in een museum niet misstaat, een oud slepertje en een oude fabriek. Al gauw weten dat de grond hier ernstig vervuild is geweest en dat de de bovenlaag is afgegraven en weer opgevuld met schoon materiaal. Net als in Alphen aan den Rijn, met de Coupépolder. We staan er heerlijk, de zon schijnt en het is een zomerbroekentemperatuur. Boudewijn gaat vissen en vangt na een poosje experimenteren, met de beproefde wormentechniek een kleine baars. Deze wordt natuurlijk teruggezet, want wij willen geen licht gaan geven. We spelen een paar spelletjes kubb op het gras, om wat bewegen. In de loop van de middag komen er steeds meer campers bij en we overnachten met z'n achten. De volgende ochtend proberen we in Sundsvall weer LPG te vinden, maar ook dat lukt niet. Bij de pomp hebben ze wel hele schone toiletten, koffie en lekkere broodjes. Deze keer kiezen we voor een soort suikerbroodjes met komijn. Mmh! De route voert ons landinwaarts, via de E14. 's Winters wordt hier geskied. Zweden zijn dol op glass (ijs), mjölkglass (softijs) en broodjes met worst en veel saus. Dit alles kun je werkelijk overal en altijd kopen, want de supermarkten, de Mac's en mAx's en pompstations zijn altijd open. Op goed geluk gaan we bij een i-bord kijken. Hier vinden we een mooie kaart over de Ljungsdalen, met een tip over de route naast de E14. Zeker de moeite waard! Bedankt Zweden! Halverwege buigen we af om het middelpunt van Zweden te bezoeken. Het ligt op een berg van 465 meter hoog. De weg ernaar toe is smal en zeer wisselend van kwaliteit. Boven is een restaurant, maar reeds gesloten. Wat een uitzicht! Het lijkt wel of je vanaf het dak van de wereld over Zweden kijkt, zo mooi. Onze lunch gebruiken we hier en we zitten nog een poosje lekker in de zon. De Ljungsdalen rijden we verder af en we gaan op een naturrastplats bij Östavall overnachten. Verder op staan wat campers en bij ons in de buurt wordt gebarbecued op houtvuur. We staan in de zon en aan het water en hebben het geluid van een waterval in onze oren. BYe