bye2017.reismee.nl

Skellefteå

Skellefteå Wat een heerlijke zonneschijn en een prachtig blauwe zee zien we als we wakker worden. Je hebt gelijk een goed humeur. Maar aan dat ontbreekt het ons toch niet, we zijn op vakantie! Mooie tijd om de camper te kuisen. Na een aantal weken kan dat geen kwaad. Stoffen, kloppen en uitschudden en het knapt lekker op binnen. Ook Joris wordt onder handen genomen door Yvonne. Dat vindt hij wel niet zo leuk, maar dat is pech voor hem. Na zijn borstel- en bijknipbeurt krijgt hij een lekker hondenkoekje. We nemen een koffie met kaneelbulle bij de ICA en vertrekken naar het fiskcamp bij Jävre. Vissen is in Zweden een nationale sport en ook Boudewijn wil graag vissen. Bovendien hoef je hier geen vergunning te hebben, maar betaal je per gevangen vis. We gaan het eens even bekijken. Er is vistuig te huur en het vissen op de regenboogforel gebeurt in zee, maar wel in afgezette bassins. De vele vissen die daarin zijn uitgezet, bijten zeer vlot. Je betaald 65 SEK per kg. gevangen vis. Het vangen gaat heel goed en je vangt snel veel kilo's. We zien een vader en zoon, die beiden één vis vangen, met samen een gewicht van 10,5 kg. Kassa, €70 aan vis! Dat is ons te gortig. En het doodslaan van de vis zien we ook niet zo zitten, dus we reizen verder. De volgende stop is in Skellefteå, bij Jula. Yvonne wil nog wat catalogi hebben voor haar nieuwe papierproject en Boudewijn wil voor Joris een nieuwe uitlaatlijn. Met ook nog een warme trui voor Boudewijn, gaan we verder en stoppen bij mAx, de Zweedse McDonalds. Even buiten de email checken en een 'reismee' versturen. Het is al 16.00 uur en we gaan een slaapplek zoeken. We vinden een mooie op het terrein van de universiteit. Er staan al meer campers daar. Tot morgen 9.00 uur mogen we er gratis staan. Van onze buren krijgen we de code voor het sanitair in het flatgebouw naast onze plek. We krijgen ook koffie van ze aangeboden en hebben een leuk gesprek met elkaar. De rivier, de Skellefteälve is onze andere buur en we maken een avondwandeling langs een stuk van deze 400 km. lange waterweg. Via de houten hangbrug van 130 meter lengte, steken we het water over. De andere kant is mooi verzorgd en groen. We vermoeden dat we langs de 'goudkust' van Skellefteå lopen. Over een van de andere twee bruggen komen we terug op onze walkant. Om 21.00 uur is het al donker en we stappen ons vakantieverblijf weer binnen. Bijna bedtijd, maar nog even van de twinkelende lichten vanaf de overkant van het water genieten. BYe

Lenie Dingemanse

Leuk om jullie vakantie-ervaringen mee te beleven via dit medium. Is het daar al koud? omdat je een warme trui koopt.
Wij zijn druk bezig op de Bes - 2 kuub aarde verspreiden langs de sloot achter de caravan. Goed voor de conditie! Maar lopen langs de älv is fijner, vermoed ik.
Geniet er nog lekker van!
groet, ook van Jan