bye2017.reismee.nl

Jävre

Jävre Na onze 'trail', wil Yvonne hier niet blijven slapen. Ze vindt het te eenzaam in het bos. We hebben afgesproken, dat als een van ons zich niet prettig voelt, we een andere slaapplek zoeken. We rijden door naar Piteå en vinden een groot leeg, open parkeerterrein, met nog een camper, vlak bij het politiebureau en een jachthaven. Het uitzicht is nou niet bepaald mooi, maar het is buiten fris en zitten toch binnen én het is er rustig. De volgende ochtend schijnt de zon. We gaan het echte oude centrum bekijken. Dat is niet groot want er zijn veel branden geweest en veel houten huizen zijn ten prooi gevallen aan de vlammen. Daarna wil Yvonne naar de systembolaget, dat is de staatsslijterij. Ze wil rode wijn kopen en dat kan in Zweden alleen daar en niet, zoals in Nederland, bij de supermarkt. We drinken koffie met arccordionmuziek erbij, op een pleintje voor de Coöp. Jävre is de volgende plek waar we heen gaan. Daar is een archeologisch pad. Het wordt een mooie klim- en klauterwandeling, met zicht op een prehistorische grafheuvel, 3500 jaar geleden gemaakt van door de zee rond gerolde stenen. Ook deze plek lag vroeger aan zee en is ook door het verdwijnen van de ijsdruk omhoog gekomen. Wat een oerkrachten hebben hier plaatsgevonden. Indrukwekkend als je bij deze hooggelegen heuvel staat. We staan geparkeerd op een mixed parking met toiletten en gelegenheid tot water laden en lozen. Er is ook een toeristisch informatiepunt, van juni-augustus open. Helaas, alles dicht op 29 augustus en de folders van dit jaar liggen al in de kliko. Aan de overkant van de E4 is een recreatiegebied, met ook sanitaire voorzieningen erbij. We gaan daar kijken en vinden dit een leukere plek om te overnachten en besluiten te verkassen. De camper wordt geparkeerd naast een houten vlonder, met piknickbank en uitzicht op een baai naar zee. We zitten lekker in de zon aan de thee. Deze dag blijven we in ieder geval hier. De grote zaagbek zwemt hier rond en vangt een paling en de blauwborst laat zich op korte afstand uitgebreid door ons bekijken. Yvonne heeft iets nieuws ontdekt op internet en maakt daarvoor van alle bladzijden uit de dikke catalogus van Jula papieren rietjes op ons 'privé terras'. In de loop van de dag komen er steeds meer campers bij en de Zweedse eigenaars zitten met winterjas en dekentje, vanwege de kou, tot laat bij hun bbq of vuurkorf buiten korv (worst) te roosteren. Maar wij zitten binnen er allang warmpjes bij. BYe

JANNIE

Wat ga je maken Yvonne?