bye2017.reismee.nl

Luleå 4

Luleå 4. We blijven nog een nacht hier. Iris en Per kunnen dan gaan kiten met z'n tweeën en wij passen op Sten. We gaan wandelen en Sten gaat op zijn loopfiets. Hij kan heel hard en we gaan er op een holletje achteraan. Totdat hij er genoeg van heeft en dan mogen wij de fiets meenemen. Er zijn veel speelplaatsjes in de wijk, met wipkippen, glijbanen en klimrekken. Die moeten natuurlijk allemaal uitgeprobeerd worden. Yvonne merkt goed dat ze buikspieren heeft als ze samen met Sten schommelt. Het is leuk met zo'n klein mannetje. De volgende dag gaan we weer fietsen en Iris en Joris gaan ook mee. We nemen een route die langs de grote ijsbrekers leidt. Ze zijn hoog en lang. We rijden ook langs de 'hoogovens' van Lulea en weer veel langs het water. Via de universiteit fietsen we naar huis. En dan hebben we er 25 km. opzitten. Iris en Per zijn weer aan het kiten en wij eten met Sten. Eerst boodschappen doen bij de ICA, waar voor kleine kinderen altijd een banaantje klaar ligt. Heel handig. Er is niet veel wind, dus Per en Iris zijn snel terug. Op donderdag gaan we eerst met elkaar naar Biltema (bil=auto en tema=alles wat je ervoor nodig hebt en aanverwante artikelen). Boudewijn smult van zo'n winkel. En wat ook lekker is: koffie met kaneelbulle voor 5 kronen (€0,60). Hierna nemen we afscheid met een knuffel, want we zien Iris en Sten weer in oktober en Per in november. Wij rijden, na eten gekocht te hebben, door naar de Hembergsleden trail in Ersnäs, iets onder Luleå. Je kunt in Zweden niet overal in de bossen wandelen, omdat er geen paden zijn. Er is hier een wandelroute uitgezet over oude paden. We kiezen voor de langste van 6 km. Dat is pittiger dan in Nederland waar alles vlak is. Hier moet je opletten voor keien, boomwortels, natte ondergrond, rotsen enz. Het is een mooie wandeling met paddestoelen en langs veel rijpe bosbessen, die heerlijk smaken. Hiervan wordt er slechts 10% wordt geplukt. Onderweg krijgen we uitleg via de folder over het oude gebied. Soms liggen er ineens veel keien, rond geworden door het schuren in zee. Oorspronkelijk lag dit gebied aan zee, maar door het smelten van de gletsjers is de bodem omhoog gekomen en stijgt nog steeds 1cm per jaar. Onze wandeling eindigt met een hoogtepunt: we zien een elandenvrouw met jong in het wild! BYe