bye2017.reismee.nl

Vadstena

Vadstena is een schattig oud plaatsje met een haven, een kasteel, een klooster, een oude kerktoren overgebleven van St. Per's kyrkan en een toeristisch winkelstraatje. Het fijne is, dat het hier heel relaxed en niet toeristisch voelt. We wandelen wat rond langs kantklos- en kledingwinkels, de loppis (tweedehands spullen), restaurantjes en galerieën. Daarna richting klooster. De tuin is open en we kunnen er ook wat drinken. Het is zelfbediening in de keuken van de monniken. Er staat een schaaltje waar je het geld in kunt doen en eventueel kunt wisselen. Yvonne was in de war met de koers en betaalde veel te weinig en heeft dat snel weer aangevuld. We eten onze eerste kaneel bulle met citroenlimonade in de zon. We lopen door naar de middeleeuwse kerk van St. Brigitta. Een schaars, maar zeer mooi aangeklede kerk. Wie er in de aan haar opgedragen sarcofaag liggen is de vraag. Want men is er sinds kort achter dat de beenderen van St. Brigitta te oud en die van haar dochter te jong zijn. Op het altaar is een mooi retabel en daar achter nog één ter ere van St. Brigitta. In de vloer liggen graven, waarvan sommige grafstenen net speculaaspoppen als afbeelding hebben. In het plafond zijn de bogen met rode en oker verf versierd. We lopen ons rondje terug door het park. In en rond de haven zijn mensen met netjes aan het vissen op kreeften. Dat mag alleen deze en volgende week. Het schijnt nogal lucratief te zijn, want behalve dat het voor jezelf lekker eten is, is het goede handelswaar. Er zijn wel heel veel wespen, ze kruipen in de camper in allerlei kiertjes. Dus helaas alles dichthouden en horren sluiten in de camper is het devies. We hebben uitzicht op het meer en genieten van fantastische zonsondergangen. 's Avonds is er, midden in de week, een uitstalling van hele mooie blinkende oldtimers en een country/rock-en-roll concert. Het trekt veel bezoekers en de camperplaats raakt mudvol. We genieten er twee dagen en proberen op de laatste ochtend ook een kreeft te vangen, zonder vis maar met ontbijtspek. Dat vinden visjes wel lekker, maar trekt geen kreeft aan helaas. Dan gaan we maar verder. BYe