bye2017.reismee.nl

Reisdag naar Zweden

Reisdag naar Zweden. We vertrekken redelijk vroeg vandaag. Het volgende Deense eiland, Sjaelland (Seeland), daar waar Kopenhagen op ligt, is de volgende bestemming. Gelukkig waait het wat minder hard, want we moeten via een lange en hoge tolbrug de Grote Belt over. Wat een water! De donkere wolken die we tegemoet gaan, zien we al van verre. Een mooi gezicht. Vlak voor de brug hebben we bij een parkeerplaats vuil water kunnen lozen en vers water in kunnen nemen. Altijd prettig om alles geregeld te hebben. We kunnen nu weer kiezen hoe we overnachten, op een camping of heel simpel. Sjaelland rijden we alleen maar over, want we willen vandaag Zweden al bereiken en een eind in rijden. Het wordt dus een reisdag. De brug over de Sont is weer indrukwekkend, ook al is deze ons wel bekend. De Zweedse zon verwelkomt ons en het is hier een stuk warmer dan in Denemarken. We stoppen direct na de brug. Wat is het toch heerlijk dat we niet in de rij voor het toilet hoeven te wachten! We drinken een kop koffie met speculaas en we gaan weer verder. De snelwegen zijn hier (uiteraard) prima en het is veel rustiger dan in Nederland. De enige file leek te ontstaan, omdat er een auto langs de weg stond met de klep open. Niks aan de hand. Yvonne oppert het plan om ook een stuk te rijden. Prompt komt er een hevige regenbui naar beneden. Dat hebben we al eens eerder meegemaakt. Geen probleem. Verder gaan we langs een prachtig groot meer, het Vätternmeer 135 km. lang. De route eindigt in een smalle tweebaansweg door een prachtig landschap, weids en golvend, met van die leuke rode Zweedse huizen in de verte. We stoppen na 590 km. in Vadstena en vinden een camperplek aan de haven. Het lijkt een mooie oude plaats, die morgen gaan bekijken. Via de voorruit hebben we uitzicht op een baai, verbonden met het meer. Wat een prachtige luchten zien we, vooral omdat het weer verandert. Morgen wordt het mooier, zegt de man die het stageld op komt halen. We rekenen erop! BYe