bye2017.reismee.nl

Denemarken

Denemarken Sonderjylland (Zuid-Jutland) en Fyn (Funen). Het spookt lekker vanavond: wind en harde regen. De hoes van de fietsen achterop fladdert zo hard dat het lijkt of deze eraf zal waaien, ondanks dat alles goed is vastgesnoerd door Boudewijn. Als het moet, dan is het maar zo. Maar er gebeurt niets gelukkig. Onze buren slapen in kleine tentjes en dat is heftiger. Boudewijn gaat als het even droog is, snel Joris uit laten. Geluk zit in klein dingen! De volgende morgen gaan we verder met de Margrietroute. Het voert ons langs mooie kleine wegen en prachtige uitzichten. veel mooier dan vanaf de snel-, of provinciale weg. Het schiet natuurlijk niks op, maar daar doen we het niet voor. Onderweg hebben we nog wat spetters, maar op onze stop bij Hejlszand is het droog. Een mooie plek tussen een meer en de zee in. En maar waaien. Je kunt er prachtig wandelen, maar het weer is onstabiel en we willen nog verder, dus dat doen we niet. Wel nemen we een kop eigengemaakte koffie en een stukje Hollandse kruidkoek. In Kolding parkeren we de camper aan de haven, bij een oud pakhuis. Lopend gaan we het centrum in. Daar bekijken we het kasteel en wat mooie straatjes. We hebben nog geen Deense kronen en besluiten toch maar wat uit de muur te halen. We hebben nl. zin in een frietje en daar ter plekke kunnen we niet pinnen. Wat schetst onze verbazing: we trekken euro's uit de muur en da's nou net niet de bedoeling. Binnen bij de bank kunnen ze niet wisselen: geen contant geld. Ik dacht, dat ga ik toch maar even melden bij de friettent. Blijken we daar met euro's te kunnen betalen! We steken de Kleine Belt over via een lange brug en komen zo aan op Fyn. Ook hier is het weer mooi. We hebben wel weer moeite het begin van de Margrietroute te vinden. Uiteindelijk lukt dat ook en we kunnen weer met de bloemenbordjes als wegwijzers verder rijden. Het restant in kronen kunnen we later toch weer goed gebruiken voor de camperplek in Nyborg, op het boerenland. We genieten van lekker buiten taco's eten en een lange zonnige avond. Nog even een avondwandeling maken. Er blijkt hier nog heel wat te zien: een vistrap, een oude watermolen en een 'verstopte' oeroude grafheuvel uit de prehistorie. Deze laatste is onlangs in ere 'hersteld'. De Denen zien nu ook de oudheidswaarde ervan in, net zoals wij nu in Nederland de hunebedden beschermen. We eindigen de dag bij een kampvuur van de buren. Het is om 22.00 uur aarde donker en we kruipen ons mandje in. BYe