bye2017.reismee.nl

NL, Dui, Den.

Open stal route(NL), Westerstede (Dui) en Denemarken. De reis naar Friesland, via de polders verloopt lekker rustig. Het is niet druk op de weg, waarschijnlijk vanwege de vakantie en omdat het zaterdag is. Oldebercoop is een mooi dorpje onderin Friesland. Al 43 jaar wordt 's zomers de 'open stal' route in georganiseerd. Dit is een kunstroute, waarbij geëxposeerd wordt in stallen, garages, galerieën, kerken, scholen en ook buiten. De kunstenaars uit binnen- en buitenland, worden speciaal geselecteerd. Het is duidelijk professioneler geworden sinds ons eerste bezoek zeker 15 jaar geleden. De expositie van de plattelandsvrouwen is er niet meer. Maar wel videokunst, beelden, reigers, 'geschilderd' met allerlei kunststof materialen, visschubben, geverfd en gestikt tot webachtige structuren, keramiek, viltkunst, enz, enz. Je loopt van ruimte naar ruimte en we ontmoeten ook een man, die naar onze keus het gedicht van Marsman 'Denkend aan Holland' declameert. Enig. Daarbij wiegen in de grote hoteltuin keramieken huisjes op bamboestokken in de wind. Al met al, is het weer de moeite van onze kleine omweg waard. We besluiten nog even verder door te rijden Noord-Duitsland in. Onderweg zien we wel 6 reeën, waarvan één bok met gewei. Ze lopen allemaal vlak langs de weg te grazen op sappige weilanden. Er is ook hier veel ruimte, net als in Noord-Nederland. Onze overnachting is in Westerstede op een grote camperplaats, met daarachter een camping. De camperplaats ziet er prima uit en die kiezen we. De receptie is pas zondagmorgen weer open om de €9,00 te betalen. We slapen goed en ontbijten met warme Duitse brötchen, want de bakker is open op zondag. Onderweg, op onze tweede reisdag, zien we roze driepoten met het bordje 'wildunfall' vele keren langs de weg staan. We zijn gewaarschuwd! Via een tunnel passeren we de Weser en met de pont steken we boven Hamburg de Elbe over van Wischhafen naar Glückstadt. Het waait lekker en de camper schut heen en weer op de veerboot. Tot onze verbazing komt de kaartenverkoper niet langs. Dus we varen gratis over. In Duitsland is het ruim en groen en we tuffen door naar Denemarken. Al direct is het daar heuvelachtig en rijk aan akkers. We proberen de Margrietroute op te pakken. Die begint bij Kruså in Denemarken. De route is opgedragen aan koningin Margareth van Denemarken en loopt met vertakkingen door heel Denemarken. De bordjes zijn bruin met een witte bloem met een geel hart. Het is even zoeken, maar dan hebben we toch het eerste bordje gevonden. De route is prachtig en loopt langs landelijke wegen. Onze TomTom probeert ons steeds te corrigeren, maar gaan we niet op in. Aan het einde van de dag belanden we op een camping in Haderslev op Jutland. Het waait stevig. We zitten nog even buiten, maar dan is het toch te fris en is het binnen lekkerder. BYe

Mathijs ten Have

Beste Reizigers, bij deze wil ik jullie uitnodigen voor mijn housewarming op 6 sept. Het begint om 3 uur en eindigt als iedereen weg is. mocht je niet kunnen dan kun je me een mailtje sturen via mathijstenhave@gmail.com groetjes van Mathijs