bye2017.reismee.nl

23. Vertrek uit Caceres.

23. Vertrek uit Cáceres.

We hebben het heerlijk op Las Grullas. Er is niet veel in deze dorre droge omgeving en toch heel veel. Op een dag zien we 47 vale gieren hoog in de lucht cirkelen. Eerst zijn het er een paar en allengs komen er steeds meer bij.Die eten de kadavers op, van o.a. schapen. Deze kadavers mogen hier op het land blijven liggen voor de gieren. Extremadura is de enige provincie waar dat mag. Daarom vind je er ook resten schone schapenbotten. We maken een wandelingetje en gaan eigenlijk al te laat weg vanwege de warmte. De buurhonden blaffen om ons. Rechtsaf is een weg naar een meertje. Twee heuvels over en dan rechts een hek door, zo vertellen we dit elkaar op de camping. Zo ging het vroeger ook, zonder wegwijzers. We passeren eerst nog een poel vol kikkers en salamanders. Dat vindt Joris leuk. Hij loopt de hele oever af en tientallen kikkers springen voor hem het water in. Joris gaat tot zijn buik en niet verder. Hij is geen zwemmer, maar koelt zo ook lekker af. Zulke poeltje zijn er vaker. En dan zie je ook ooievaars. Waar die zijn is water in de buurt en kikkers! Bij onze kampeerplek zie en hoor je heel wat vogels: blauwe eksters, koekoeken, hoppen, boomklevers, vale gieren, witte en zwarte ooievaars. En mieren zijn er ook in alle maten. Boudewijn vindt een boomkikker bij de buitendouche, zo een met van die zuignappootjes. Hij laat zich op de hand nemen en fotograferen. Bijzonder. De bloemen passen zich ook aan de warmte aan. Ze gaan alleen 's ochtends open en daarna zijn bloemetjes toe. Af en toe ontstaat er een windhoosje. Op onze wandeling ziet Yvonne een zandhoosje van een meter hoog. 's Avondsging het plotsklaps vreemd hard waaien, ook een kleine windhoos op de camping. Hij kwam en ging in zeer korte tijd, zonder schade gelukkig.
Omdat het zo warm is 30+, besluiten we om verder te reizen. We hebben vier prima nachten en dagen gehad en de tijd om te vertrekken is aangebroken. We reizen richting Valencia, meer naar de kust toe, omdat het daar koeler is. Maar eerst steken we Spanje midden door. De steden laten we, vanwege de hitte, even voor wat ze zijn. Jammer, maar het is voor Yvonne te heet.
BYe

Marjolijn en Bart

Te warm het is eigenlijk niet te geloven
Wij zitten hier met wind en 13 graden
Wat heerlijk daar en wat een prachtige beschrijvingen
Geniet en nooit met mate

Marja en Leo

Heerlijk genieten daar in een mooie omgeving.
Hier zowat de hele dag regen gehad; gaan ook binnenkort op vakantie!