bye2017.reismee.nl

Helsingborg - Helsongør - Knudshaved

Helsingborg - Helsingør - Knudshaved. De ochtend begint met de zon. Heel wat beter dan de regen van gisteravond. Joris kan eindelijk met andere honden spelen. De Zweden gaan hier meestal anders mee om: hond aan de lijn en niet spelen of snuffelen. Er na gaan we eerst nog wat inkopen doen bij een Maxi ICA. En dan vertrekken we richting Denemarken. We varen over van Helsingborg naar Helsingør. Wat een verschil tussen de twee plaatsen. Helsingborg is heel groot, een industrie- en havenstad. Helsingør doet aan als een lieve provinciestad, met een prachtig kasteel uit 1585. Het is het kasteel waar Hamlet van Shakespeare zich afspeelt. We parkeren aan de jachthaven naast het slot. Daar mogen we gratis staan. Weer boffen. De zon schijnt en het waait lekker. Via het strand komen we bij het kasteel en de ravelijnen. Mooi bouwwerk. We genieten ervan. Daarna komen we bij het kulturhus. Daar kun je internetten en er is info over de stad. We zien een mooi plaatje van een middeleeuws straatje en daar willen we heen. Boudewijn belandt er zelfs in de goot! En Yvonne kust de mannelijke evenknie van de Deense kleine zeemeermin aan de haven. Helsingborg is de moeite van het bekijken waard. De Margrietroute kunnen we hier ook weer oppikken. Dat doen we. Maar het weer verandert, het gaat regenen en de plaatsen om te camperen vinden we niet fijn. Daarom rijden we rechtstreeks door naar Fyn, via de lange brug, de Storebaelt, met een vrije overspanning van 1.624 meter over de grote Belt. Wat een getallen en een rekenwerk om zulke kunstwerken te maken! We hebben er respect voor. Ook deze brug is een zuster van de 'Golden gate bridge'. Direct bij de eerste afslag is een parkeerplaats en daar overnachten we. BYe.