bye2017.reismee.nl

En route naar halmstad en Helsingborg

En route naar Halmstad en Helsingborg. In Örebro vinden we een gasstation. Niet een pomp, maar een bijvulsstation voor alle soorten gas in flessen. Net geopend in mei j.l. en met 15 ton gas het grootste in Zweden, verteld de eigenaar trots. We laten helaas de afvoerslang van het vuil water liggen. Maar hiephoi, dan kunnen we nog een keer naar Biltema, onze favoriete winkel. We rijden een stuk over de route 66. Die hebben we dan ook in ieder geval gehad. In Mariestad is een hele grote keurige nieuwe camperparkeerplaats, met eventueel ook stroom, aan de haven. Ticket via de parkeerautomaten, voor een plek tussen de betonnen hekken. We vinden het niks en rijden door. Uiteindelijk komen we toevallig uit op een geroemd uitzichtpunt bij Kinnekule, met zicht op de Kinneviken, een groot water. Aan de overkant staat een groot wit landgoed. Hier gaan we overnachten. We genieten van de mooie lucht en zonsondergang. Dit natuurgebied en de kust zijn erg beroemd door Carl Linnaeus, een Zweed, bekend van het vastleggen van veel plantensoorten.Hij heeft gezegd dat dit het mooiste gebied van Zweden is, vanwege de rijke flora. We gaan vast nog een keer terug, om te wandelen met beter weer. We rijden vandaag door naar Halmstad en dan zien we het wel. Ondertussen verzweedsen we al een beetje, we kopen steeds vaker een broodje körv en bezoeken af en toe ook een loppis. De loppis is een tweedehandswinkel, waar er vele van zijn en waar de Zweden dol op zijn. Er staan vaak bordjes langs de weg met 'loppis'. Ze zien er keurig gesorteerd uit, zoals een nette kringloopwinkel bij ons. Prima om goederen zo een nieuwe bestemming te geven. Ook het vrij camperen gaat ons al aardig af. Afgelopen nacht kwam er ook een jong stel, met een gewone, ingenieus aangepaste auto voor camperen, bij staan. Uiteindelijk komen we vandaag tot Helsingborg. Morgen nemen we de boot naar Helsingør in Denemarken. Nu staan we bij een jachthaven in Rydebäck, onder Helsinborg en kijken uit op kitesurfers, optimistjes (zeilbootjes) en zeescheepvaart. Er is hier een strandje, waar je zo op kunt. Lekker even uitwaaien. Het weer is opgeknapt en we kunnen ook vanavond genieten van een mooie zonsondergang. BYe

Miranda

Ze hebben bij Koge een rond vikingfort opgegraven, lees ik net op de AD site. Er zullen nog wel geen mensen bij mogen, maar het lijkt me het proberen waard als je toch in de buurt bent. Er moet bij Koge een streepje door de o, maar ik kan zo gauw de Ascii-code niet vinden. Het ligt zo'n 50km ten zuiden van Kopenhagen.