bye2017.reismee.nl

Dalarna

Dalarna Edsbyn ligt in Dalarna, de streek van het bekende Zweedse houten paard. Die paarden maakten de boeren vroeger, als ze in de winter in de winter thuis zaten en het diende als speelgoed. Tegenwoordig is het het nationale Zweedse souvenir. We gaan vandaag de streek verder bekijken. We stoppen in Rättvik en zien bij het i-bord ons eerste dalarnahäst (dalarnapaard). Er is in dit dorp een oude kerk met kerststallen, zo lezen we in de reisgids. Dat willen we wel zien. We treffen het, er is een begrafenisdienst aan de gang. Gelukkig ontdekken we dit al buiten. Er staan allemaal houten hutjes om de kerk heen, de KERKstallen! Om de paarden van de sleeën te stallen, waarmee de mensen naar de kerk komen. We lachen om onszelf. Het is er heerlijk rustig en we zitten een poos op een bankje, met uitzicht op het grote ijlblauwe Siljan-meer en op de steiger voor de boten van de kerkgangers. We lopen naar het monument van Gustaf Vasa, de grondlegger van Zweden. Er is hier nogal gevochten om de onafhankelijkheid. Het monument is een lange steen met runetekeningen erop. In de slinger staat het verhaal vermeld staat. Ook hier is een heerlijke plek om te zitten om over het water van het meer Siljan te kijken, naar o.a. de oude, ruim 600 meter lange pier voor boten, die is aangelegd vanwege de ondiepte. Op de terugweg naar de camper zien we mensen in klederdracht aankomen. De vrouw met witte muts en een kleurige rok en de man met hoed, driekwart kniebroek en een lange jas. Het ziet er mooi uit. Zij gaan vast naar een speciale viering. Wij gaan verder Leksand in Dalarna Er is een culturele dag gaande, de plaatselijke verenigingen en de politieke partijen presenteren zich. Het ziet er gezellig uit. En de zon schijnt. Na 11/2 uur rijden we verder. Nog even wat lunchen onderweg en we volgen we de slingerende plattelandsweg naar Falun. Op zo'n kleine weg zie je heel wat meer van het land, dan op een E-weg. Morgen willen we naar de kopergroeven van Falun. Er is daar een camperplaats bij, waarvoor je SEK 120 moet betalen, maar die zo vreselijk is, dat we er niet gaan staan. We kiezen voor de camping aan een meer in dezelfde stad. We kunnen nog even op het gras in de zon zitten, heerlijk. BYe

Miranda

Dit is nu al de tweede keer in korte tijd dat er een begrafenis is als jullie een kerk willen bezoeken. Help me herinneren dat ik bij jullie uit de buurt blijf als je weer een mooie kerk ziet. ;-)