bye2017.reismee.nl

Umeå

Umeå. Van Skellefteå naar Umeå rijden we met een omweg over de 364. Het is een route door het platteland. We zien voor het eerst weer graanvelden, net voor of net na de oogst. Golvend rijden we verder op onze weg. Er zitten veel jagers op hoge houten stoelen langs de weg bij een open deel van het bos, met het geweer in de aanslag. Vandaag, 1 september, is het jachtseizoen op de eland begonnen. Het is iets wat in de genen van de Zweden zit dat kriebelt, want degenen die mogen jagen nemen er zeker vrij voor. Wij hebben overigens vandaag geen eland gezien. Umeå ligt aan de Ummeålven en heeft vlakbij ook een waterkracht centrale, die te bezoeken is. Daar is niet veel aan te zien, alleen het knetteren van de stroom is goed te horen bij het verdeelstation. In de buurt is hierover ook een openluchtmuseum. Jaja in het seizoen, tot half augustus is alles open. We bekijken het terrein van het museum en we gaan verder naar Umeå. Daar belanden we bij het Västerbottens museum. Een park met bos en allerlei oude gebouwen uit de streek, met uitleg en een overdekte tentoonstelling. De zon schijnt heerlijk en we genieten op een bankje van een boek en thee. De komende nacht blijven we hier staan. Er wordt hier veel gesport, zolang het licht is. Morgen gaan we de rest van het museum bekijken. BYe

Saskia

Leest als erg ontspannen, alhoewel je blij bent dat je geen eland bent. Hier alles in stijgende lijn, vandaag voor het eerst weer gewerkt.