bye2017.reismee.nl

Höga Kusten

Höga Kusten. De dag begint met een mooi zonnetje. Dat is altijd lekker wakker worden. Er blijken veel meer mensen aanwezig te zijn, dan we denken. Om 9.00 uur komen de watersporters uit hun boten tevoorschijn. Wij hebben heerlijk geslapen op onze vrije overnachtingsplek. We rijden door Härnösand heen naar de grote Högakustenbron, de ophangbrug die een de zus van de Golden Gate bridge is. We nemen deze enorme overspanning van 1,8 km over het water. Vlak erna is een informatiecentrum over de Höga Kusten. We blijven verbaasd over de mooie en vooral mooie grote hoeveelheid gratis informatie, die we mee mogen nemen. Er is een speciale toeristische route door de Höga Kusten, die met een witte bloem op een bruin bordje wordt aangegeven. Een prachtige trip, over bergen en dalen, langs meren en fjorden en met rode huizen, die op de hellingen gestrooid zijn. Soms zijn de wegen onverhard en ronduit slecht. We zijn blij dat na zo'n stuk de kastjes in de camper nog vast zitten. Onderweg zien we ook, een dode vos en kraanvogels met jongen in het korenveld. We drinken koffie op het smalste punt van een schiereiland. Hier trokken de boeren vroeger met behulp van paarden hun open vissersboten over de berg, omdat dit de kortste weg van Norafjärden naar open zee was. Bij het naburige eiland Störon visten ze op haring. We rijden langs één van de drie polarbroöd- fabrieken in Bredbyn, laten we nu net onze laatste hap polarbrood hebben doorgeslikt! De dame bij het infocentrum legde ons uit dat er een M.E. labyrint bij Gene is. Helaas, dat klopt niet. Er is wel een mooie reconstructie van prehistorische huizen, een soort mini-Archeon, verstopt in het bos en gratis te bezoeken. Hierna rijden we door over de E4 naar Umeå. We parkeren aan een grasstrook, met daarna een fietspad, gras en uitzicht op de rivier de Ume. We zitten nog heerlijk in de zon aan de Strömpilsplatsen. Achter ons is de Maxi-Ica, daar halen we morgen vers brood. BYe